Marketing online

Elke dag zijn er vele miljarden mensen te vinden online. Het is dan ook niet gek om hier advertenties aan te laten zien. De kans is groot dat de website waar dit op staat reclames heeft bijvoorbeeld, of misschien is dit artikel zelf zelfs wel geschreven met als doel marketing en zijn de linkjes die hierin staan wel bedoeld om bepaalde bedrijven te promoten.

Linkbuilding

Een belangrijke techniek in online marketing is linkbuilding frankrijk. Bij linkbuilding gaat het om een website in een zoekmachine hogerop krijgen. Dit doe je door gebruik te maken van websites die al een bepaalde bekendheid hebben bij de zoekmachine. Op die websites worden dan artikeltjes geplaatst met bepaalde zoekwoorden erin en die zoekwoorden linken door naar de sites die je hogerop wil krijgen. Door de achterliggende technologie van Google worden die sites dan als relevanter gezien bij het betreffende zoekwoord. Hierdoor komen die sites dus hoger te staan in de lijst met resultaten en daardoor zullen ze meer bezoekers.

Andere manieren van online marketing

Maar natuurlijk zijn er ook gewone advertenties te zien online. Naast internationale zoekmachine optimalisatie is Google ook gewoon zelf te betalen voor advertenties. Google verzamelt allerlei gegevens van mensen om hiermee te kijken wat hun interesses zijn. Hiermee wordt gekeken waarin ze mogelijk geïnteresseerd zouden zijn en hiervan krijgen ze dan dus een reclame te zien. Stel je kijkt een paar keer naar auto’s, dan zal Google dit opmerken en je reclames geven voor auto’s. Hetzelfde geldt voor een trui. Misschien heb je wel eens gehad dat je een trui of ander kledingstuk bekeek online en vervolgens tien keer dezelfde reclame hebt gekregen voor dat specifieke kledingstuk.

Algoritmes

Die algoritmes vereisen vooral veel data van mensen. Die data verzamelen bedrijven op allerlei manieren die misschien wel legaal zijn, maar niet altijd zo heel erg netjes. Dit zijn de dingen waar je mee instemt als je cookies accepteert, maar ja wie leest dat soort dingen nou eigenlijk helemaal goed door? Hoewel het misschien niet zo problematisch lijkt als bedrijven dit soort gegevens van ons verzamelen, is het probleem dat het niet altijd zo duidelijk is wat er gebeurt met die data. Zo heeft Facebook (nu Meta) wel eens illegaal data verhandeld en het is ook maar de vraag of we grote bedrijven zomaar alle data die we hebben willen geven. Dit geeft ze een gevaarlijk machtige positie en dit soort grote bedrijven staan niet bekend om hun morele waardes.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *