De Nederlandse handelsgeest vanuit een historisch perspectief

historie

In zo’n 10.000 jaar hebben we als homo sapiens veel bereikt. We hebben een wereld opgebouwd die volledig op ons is afgestemd. We hebben orde geschapen in het domein van de chaos en een klein deel van ons is anno 2017 beland in het kapitalistische Nederland.

Hier bedrijven wij handel met elkaar en floreren wij in een uiterst positieve samenleving. Waar wij als Nederlander een aantal decennia geleden nog strikt beperkt waren tot het bedrijven van handel middels mond-tot-mond reclame en fysieke contacten, heeft de technologische revolutie ons een aantal tools aangereikt waarmee we onze handelsgeest nog verder kunnen actualiseren en nu zelfs onze goederen kunnen verkopen aan onze medesoortgenoot aan de andere kant van de planeet.

Boeiende wezens, die Nederlanders

Een zeer interessante geschiedenis, wanneer men een breder perspectief aanneemt en reflecteert op onze ontwikkeling. We gaan zelfs zo ver dat wij als Nederlander producten laten verbouwen in andere delen van de wereld, deze vervolgens inkopen om ze daarna weer te verschepen naar weer andere plekken op de aarbol. Buitenstaanders moeten haast wel denken: “Wat een boeiende wezens, die Nederlanders”.

Hoe de toekomst eruit ziet is lastig te voorspellen. We kunnen een in toenemende mate steeds meer op globalisme gerichte wereldvisie van onze buurlanden opmerken. Dit zou in essentie goed nieuws zijn voor de altijd op handel gerichte Nederlander. Vanuit dit kader is het daarom niet geheel irreëel om een optimistische kijk op de komende eeuw te hebben.

Echter is het vooralsnog natuurlijk voor niemand mogelijk om in de toekomst te kunnen kijken, dus we zullen moeten afwachten hoe de Nederlandse handelsgeest de strijd der tijd overleeft.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

two × 4 =